Groeifasen van een interne academie: Van Ontwaken tot Vernieuwing.

Een interne academie ontwikkelt zich niet van de ene op de andere dag. Sterker nog: veel organisaties starten niet met een duidelijke strategie, maar groeien er langzaam in. Op basis van inzichten uit organisatieontwikkeling en leren in organisaties heb ik zes fasen benoemd die een academie doorloopt. Waarbij ik een Academie zie als een van de leermiddelen om een lerende organisatie te worden. Deze indeling helpt om beter te zien waar je nu staat en wat een logische volgende stap kan zijn.

groei fasen academie

 

Waarom deze fasen? Veel modellen starten pas als er al een basis is. Door ook de ontdekking- en experimentfase te benoemen, krijg je een realistischer beeld van de ontwikkelreis. Elke fase vraagt om ander leiderschap, andere keuzes en een andere vorm van ondersteuning. Denk ook goed welke fase voor nu passend en helpend is voor jouw organisatie.

In één keer een grote stap maken? Soms wil je als L&D afdeling snel een grote sprong maken, bijvoorbeeld door direct Academie neer te zetten die vernieuwing en innovatie als doel heeft. Dat kan zeker op papier en in plannen. Maar in de praktijk zie je vaak dat de werkvloer minder snel meebeweegt. Daarom is het verstandig om ‘een stap op de plaats’ te maken en te groeien in het tempo waarin ook het grootste gedeelte van de organisatie op in kan stappen.  Bouw een lerende organisatie  samen met de werkvloer, zodat medewerkers ervaren dat hun werk makkelijker en beter wordt. Houd verbinding en zorg ervoor dat leren ondersteunend is aan het dagelijks werk.

Waar sta jij? Wil je weten in welke fase jouw interne academie zich bevindt, of zoek je begeleiding bij de volgende stap? Neem gerust contact op voor een vrijblijvend gesprek.